آموزش دوره ي نظري و پيش دانشگاهي

 باسمه تعالی

گزارش بازدید معاونین آموزش متوسطه ،مسئولین آموزش ، سرگروههای آموزشی ، کارشناسان.مدیران استان مازندران از فعالیت های آموزش وپرورش استان اصفهان                            (6 لغایت 8 اسفند 85 )

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی           صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی

در آغازضمن شکر خداوند سبحان ، مراتب  تقدیر وسپاس خود وهمراهانم را ازریاست محترم سازمان حاج آقای فاضلی وآقای مهندس عباسپور معاونت محترم آموزش وپرورش نظری ومهارتی ودیگر عزیزان سازمان به جهت این ابتکار اعلام می‌دارم.

یقینا این گونه تعاملات  ، افق جدیدی رادر فرا روی آموزش وپرورش استان بازنموده و ثمرات مثبتی را در جهت بهبود کیفیت آموزش وپرورش بهمراه خواهد داشت .

مقدمه :

در اجرای مصوبه شورای محترم معاونین مبنی بر بازدید مسئولین سطوح مختلف سازمان ، ادارات ومدارس از فعالیت‌های استانهای موفق روز شنبه پنجم اسفند ماه سال  85   از ساری به مقصد  شهر اصفهان عزیمت و ساعت 12 شب به خانه معلم شماره  3  ( محل اقامت و استقرار ) رسیدیم در این ماموریت معاونین محترم  ادارات شهرهای آمل بابل قائم شهر ساری ناحیه 1 تنکابن بهشهر جویبار  و مسئولین آموزش شهرهای نکا     عباس آباد  - چالوس رامسر و  سرگروههای دروس  زیست -  جغرافیا  ، کارشناسان واحد کارودانش گروههای آموزشی مشاوره فنی وحرفه ای مجموعا   28   نفر  حضور داشته اند .

بعد از سازماندهی افراد در محل استقرار ساعت   30/6  صبح روزبعد جلسه توجیهی وهما هنگی برگزار گردید که طی آن اهداف بازدیدو نحوه حضور در مناطق و انتظارات سازمان آموزش وپرورش تبیین گردید .

ساعت 9 صبح همان روز جلسه ای مشترک با معاون نظری و مهارتی استان آآ

 اصفهان وهمکاران ایشان  در سالن  سازمان برگزار گردید که در این نشست  افراد با ویژگیها ، اهداف و طرحها وبرنامه ها ی سازمان آموزش وپرورش استان اصفهان آشنا شده اند .

متعاقب آن بر اساس   یک برنامه زمانبندی شده در فرصت باقی مانده  از  3 روز، به ترتيب  همکاران در ناحیه 2-  شهرستان نجف آباد  - ناحیه 3 و کارشناسی های ذیربط سازمان استان اصفهان   حضور یافته و از تجربیات آنهابهر‌ه‌های وافری را  برده اند .

در این فرایند طی هماهنگی بعمل آمده ابتدا جلسه مشترک مدیر آموزش وپرورش و مسئولین ذیربط ادارات با اعضاء تیم گروه اعزامی برگزار سپس افراد در قالب  6  گروه متناسب با نوع مسئولیت و ماموریت شان از واحدهای آموزشی  بازدید بعمل آوردند.

بمنظور استفاده مفید از فرصت بدست آمده و توسعه تجربیات افراد و آشنایی آنان از نظرات یکدیگر از ساعت 8 تا   12  شب  روز دوم جلسه ارائه گزارش بازدید و نقد وبررسی فعالیت های مورد مشاهده تشکیل گردید که بسیار مورد اقبال همکاران واقع گردید .

نهایتا  همکاران در ساعت 2 بعد از ظهر روز سه شنبه به بازدید های رسمی خود خاتمه داده و بعد از ارائه گزارش در عصر همان روز از مراکز فرهنگی بازدید بعمل آورده و صبح روز چهارشنبه  مورخه 9/12/85  به سمت محل سکونت خود عازم شده اند .

شایان ذکر است در برگشت ترتیبی اتخاذ گردید تا همراهان توفیق زیارت حضرت معصومه (س ) را داشته باشند .

 

مراکز مورد بازدید :

          أ‌-          سازمان آموزش وپرورش استان اصفهان کارشناسی های سازمان مرکز علوم وفنون مرکز تحقیقات و مرکز مشاوره

    ب‌-    آموزش وپرورش  ناحیه 2 و کارشناسی های مربوطه پیش دانشگاهی کاروان ادب - هنرستان حرفه ای والفجر هنرستان کیخسرو هنرستان دخترانه سعادت دبيرستان نمونه دولتی دختران و دبیرستان فرهنگ

    ت‌-     آموزش وپرورش نجف آباد و کارشناسی های مربوطه دبیرستان حضرت مهدی (عج )  و دبیرستان شاهد پسران هنرستان فنی پسران دکتر علی شریعتی هنرستان پسرانه طالقانی هنرستان کار ودانش شهدای فرهنگی پژوهش سرای  دانش آموزی پیش دانشگاهی هجرت و هنرستان شهید ایمانیان .

    ث‌-     آموزش وپرورش ناحیه 3  و کارشناسی های  مربوطه دبیرستان صفورا هنرستان فنی رازی هنرستان حرفه ای دخترانه موحدی دبیرستان فرهنگ مدرسه نمونه دولتی سلامتیان بازدید   از پژوهش سرا  و مرکزIT   هنرستان  پسرانه خرداد -  تیزهوشان امین  و  دبیرستان  شهید سالدورگر .

 

اطلاعات مختصر در زمینه آموزش وپرورش استان اصفهان

استان اصفهان  دارای  40    اداره آموزش وپرورش  شهرستان منطقه و نواحی آموزشی مي باشد.

900925 دانش آموز در این استان  در 38543  کلاس و 8239  آموزشگاه به تحصیل اشتغال دارند و 65071    نفر کارکنان اداری و آموزشی   عهده دار اداره  این بخش عظیم می باشند . 

در دوره متوسطه ( نظری فنی وحرفه ای و کارودانش ) و پیش دانشگاهی  267083 نفردانش آموز در  11231 کلاس و 1835 واحد آموزشی مشغول به تحصیل می باشند  از مجموع  60550 نفر از كاركنان رسمي  و پیمانی  آنها  102 نفر  دکتر ،  2244 نفر فوق لیسانس و 31847 نفر لیسانس وبقیه پائین تر از لیسانس می باشند .

تراکم کلاس در دوره ابتدائی  37/23 ، در دوره راهنمائی  86/24 و در دوره متوسطه  81/24 می باشد .

موفق ترین مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان نواحي   2و3  شهر اصفهان ، اردستان ، زواره  و نجف آباد هستند.

7/39  درصد دانش آموزان دوره متوسطه به رشته های فنی وحرفه ای و کارودانش هدایت شده و از نظر درصد قبولی در دانشگاه رتبه سوم کشور را احراز نموده اند .

شاخص عدم پوشش  17 11  ساله استان اصفهان  31/20 می باشد .

عناوین فعالیت های در دست اقدام معاونت محترم آموزش وپرورش نظری ومهارتی  در سال 85   در زمینه آموزش نظری وپیش دانشگاهی :

1-     بهبود وافزایش نرخ فارغ التحصیلان

2-     ارتقاء کمی وکیفی  دروس،  بویژه دروس ریاضی و  زبان و...

3-     افزایش نرخ ارتقاء از پایه اول به پایه دوم

4-     افزایش نرخ گذر دانش آموزان دختر سوم راهنمایی به پایه اول متوسطه

5-     توزیع متعادل و متوازن دانش آموزان در شاخه های دوره  متوسطه

6-     تقلیل ساعات تدریس دبیران مرد  در مدارس دخترانه

7-     افزایش درصد قبولی

8-     افزایش قبولی در کنکور

9-     ارتقاء کمی وکیفی پژوهش سراها

تاثیر عوامل فرهنگی و... برآموزش و پرورش استان  اصفهان :

آموزش و پرورش استان اصفهان همانند دیگر سازمانها و نهادهای فرهنگی ، علمی آموزشی به عنوان یک سیستم باز متاثر از عوامل خارجی و نیروهای اجتماعی است.

غنای فرهنگی جامعه،هوش و درایت مدیران سطوح بالای استان ،پتانسیل قابل توجه در زمینه صنعت و خدمات کشاورزی و وجود مراکز علمی و فرهنگی با قدمت چندین ساله تربیت صحیح فرزندان-توجه به فرهنگ کار در جامعه و سخت کوشی آحاد مردم از جمله کارکردهای جامعه ای است که به شدت بر سیستم تعلیم و تربیت رسمی غیررسمی تاثیرگذاشته است و اثرات آن را در کثرت خیرین مدرسه ساز ،مهندسی و معماری سازه ها و بناهای آموزشی و پرورشی ، توسعه رشته ها متناسب با نیازهای جامعه از قبیل رشته های قلمزنی معرق منبت کاری نگارگری-آئینه کاری-طراحی فرش و.... استاندارد نسبتا بالای مدارس از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و...

توسعه مراکز تحقیقی و پژوهشی (مرکز علوم وفنون آموزش و پرورش مرکز تحقیقات-پژوهشسرا ها-آزمایشگاهها و کارگاههای مستقل و ضمیمه در مدارس و پویائی این مراکز به جهت عملکردشان در کیفیت بخشی امر تعلیم و تربیت تعامل مثبت آموزش و پرورش با بخش های علمی و صنعتی و...بویژه دانشگاهها و استفاده از اساتید و دانشجویان متعهد

مشاهده  هنجارهای تربیتی و اخلاقی در رفتار غالب دانش آموزان از جمله مواردی است که در یک نگاه می توان به وضوح بدان اشاره نمود.

خلاصه مشاهدات در بخش بخش نظری و پیش دانشگاهی

1.     تربیت مناسب و مطلوب خانوادگی دانش آموزان و ارتباط معنی دار خانواده با مدرسه در تحقق اهداف بسیار چشمگیر و موثر است .

2.        حضور مشاوران توانمند  ومجرب در مراکز ( نقش فعال مشاوران و تاثیرآن درموفقیت دانش آموزان در کنکور قابل توجه است

3.     براساس برنامه ای رقابت مثبت بین دانش آموزان ایجاد شده  وهر ساله  برتعداد دانش آموزان معدل بالای  18  افزایش می یابند  در این راستا ترغیب وتشویق دانش آموزان جهت اجرای طرح  (همیار معلم) قابل توجه است  .

4.     اجرای فعالیتهای اردوئی هدفمند ( در این راستا  تعامل  با دانشگاه و حضور دانش آموزان در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقی چشمگیر بوده و آموزش وپرورش نیز از دانشجویان ساعی ومتعهد در قالب قرارداد در بخشهای مختلف بویژه در کارگاههای it    و پژوهش سراها و مراکز کارودانش استفاده مفید می نماید ) .

بعضی از مراکز پیش دانشگاهی برنامه  36 ساعته تنظیم نموده و  12  ساعت از این برنامه تحت عنوان کلاسهای آمادگی کنکور دایر می باشد . 

5.        تحقیق وپژوهش در آموزشگاهها از جایگاه مطلوبی برخوردار می باشد .

6.       برای مدارس شناسنامه مخصوصی تهیه شده است . 

7.     تعامل مثبت عناصر اداری و ... جدیت وپشتکار مدیران ودبیران و قوام و استحکام- طرحها و برنامه در دست اقدام به جهت ویژگیهای فرهنگی اعتقادی اقتصادی   اجتماعی از صفات برجسته مسئولین غالب مدارس استان می باشد.

8.       مشهود بودن فعالیتهای چشمگیر آزمایشگاهها و سازماندهی مطلوب نیروی انسانی و تجهیزات در این بخش .

9.        تشکیل کلاسهای آموزشی و توجیهی در غالب کارگاه آموزشی ضمن خدمت برای مدیران

10.    داشتن طرح درس (سالانه ،ماهانه و روزانه ) توسط دبیران

11.   اجرای طرح استاندارد سازی تجهیزات آزمایشگاهی ،  شناسنامه دار نمودن تجهیزات و همچنین تهیه دفتر ثبت فعالیتهای آزمایشگاهی و کارگاهی و نظارت بر   بکارگیری مطلوب آن توسط گروههای آموزشی .

12.    فعال بودن سایتهای مدارس  واستفاده مطلوب  از  IT  .

13.    ایجاد رقابت مثبت بین مدارس

14.    توسعه مدارس لازم التوجه و انتخاب اين نوع مدارس از بین واحدهای آموزشی  چارک پایین

15.   برای دبیران در زمینه ( بهترین طرح درس ، ساخت وسایل کمک آموزشی ، تهیه سی دی   روشهای تدریس ، نقد کتب درسی ، طراحی سئوالات واگرا ) مسابقه بهترین ها برگزار شد .

16.   برای متصدیان آزمایشگاه و کارگاه  IT   و همچنین سرپرستان مراکز شبانه روزی دوره های 40 ساعته ضمن خدمت برگزار گردید .

17.    استفاده موثر از کتابخانه های مدارس و هدایت هدفمند دانش آموزان توسط دبیران جهت استفاده مفید از منابع موجود در آن .

18.    توسعه مدرسه خاص

19.    برنامه ریزی جهت کاهش ضریب بهره وری از فضا بطوری که در غالب شهرها این ضریب به  ( 1/1 ) کاهش یافته است .

20.   تعامل  مثبت و هدفمند مراکز پیش دانشگاهی با دانشگاهها و استفاده از دانشجویان متعهد ومجرب جهت اداره کارگاههای IT  ،  پژوهش سراها و برگزاری کلاسهای آمادگی المپیادها وکنکور .

21.    وجود روابط انسانی مناسب بین مدیران وهمکاران و دانش آموزان وهمچنین ارتباط موثر با  خانواده ها .  

22.    تهیه دفترچه انتظارات برای اولیاء دانش آموزان  توسط مسئولین واحدهای آموزشی وتوزیع آن دراول مهر .

23.   تشکیل کلاسهای آموزش خانواده بصورت کیفی بطوریکه محور آموزشها نیاز دانش آموزان وهدفگذاری جهت بهبود در عملکرد آموزش وپرورش می باشد .

24.    مجهز بودن فضاهای آموزشی و برخورداری از استانداردهای نسبتا مطلوب در ابعاد مختلف .

25.    تهیه وتکثیر نمونه سئوالات و نگهداری آنها در کتابخانه ها برای استفاده دانش آموزان .

26.    برگزاری اردوهای  علمی وپژوهشی هدفمند برای دانش آموزان وهمکاران .

27.    اجرای طرح مدارس موفق و رتبه بندی واحدهای آموزشی براساس عملکرد در ابعاد مختلف .

28.   در سازماندهی دبیران پیش دانشگاهی و مدارس حاشیه شهر دوره متوسطه انتخاب دبیر توسط مدیران مربوطه انجام می پذیرد ولی در مدارس عادی متوسطه شهر وروستا  50% نظر مدیر لحاظ می گردد .

29.    غالب مدیران در محیط آموزشی از کارهای حاشیه ای دور وبیشتر سرگرم فعالیتهای اصلی آموزش وپرورش       می باشند.

30.   تشکیل کلاس تابستانی نظری ( کلاس تقویتی و بازآموزی ) از سه پایه متوسطه

31.    تشکیل کلاس کنکور در طول سال .

32.    تشکیل جلسات شورای  دبیران شورای مدرسه انجمن اولیاء ومربیان و شورای دانش آموزی با کیفیت مطلوب

33.    در  كتابخانه ها منابع كمك أموؤشي و تست كنكور به روز و تعداد قابل توجهی از کتابها به این نوع منابع تخصیص یافت

بخش فنی و حرفه ای

1.       50 درصد از مجموعه ساعت تدریس دبیران با نظر دبیران و 50درصد بر اساس نظر مدیران مدارس صورت می پذیرد.

2.    به منظور توزیع عادلانه اضافه کار در هنرستانها ، مبلغی مشخص تحویل مدیر هنرستان می گردد سپس مسئولین هنرستانها بر اساس تلاش کارکنان وجوه را بین آنها تقسیم می کنند.

3.       برای آمادگی هنرجویان 2 مرحله کنکور آزمایشی برگزار می گردد.

4.       تا زمان بازدید 2 دوره ضمن خدمت برای تمام گروههای درسی برگزار شد.

5.       عملکرد گروههای آموزشی جهت نظارت ، آموزش و... چشمگیر می باشد .

6.    در آزمون مهارتی ، برگزاری آزمون و طراحی سئوالات با آموزش و پرورش بوده و اداره کل فنی و حرفه ای فقط نظارت در برگزاری آزمون دارد .

7.    توسعه رشته ها متناسب با بازار کار( به عنوان مثال رشته هایی مانند های قلمزنی معرق منبت کاری نگارگری-آئینه کاری-طراحی فرش-فیلمنامه نویسی بازیگری و....)در شاخه کاردانش به اجرا در آمده است

8.        حدود 40درصد دانش آموز در دوره متوسطه  در پایه دوم به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شده اند .

9.       تقریبا رشته تخصصی کلیه مدیران هنرستانها مرتبط می باشد.

10.  نرخ سرانه به ازای هر هنرجو هنرستانهای فنی 000/240 ریال حرفه ای 000/175 ریال و کاردانش 000/300 ریال می باشد .

11.   در اداره واحدهای آموزشی (هنرستانها)از کادر مجرب دلسوز و دارای کارآیی  استفاده شده است .

12.   ارسال بخشنامه به ادارات ومدارس به دو صورت پستی و اینترنتی انجام می پذیرد.

13.  کلاسهای فوق برنامه و تقویتی در دروس علوم پایه برای هنرجویان شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای تشکیل می گردد.

بخش IT:

  1. کارگاههای رایانه مدارس با عقد قرارداد با بخش خصوصی توسط نیروهای متخصص اداره می شوند .
  2. فروش رایانه در برخی نواحی به صورت اقساط بلند مدت به معلمان صورت می گیرد.
  3. خرید وسفارش  کتاب از طریق اینترنت(e-shop)
  4. مکانیزه کردن سیستم کتابخانه به رایانه و جستجوی کتب از طریق رایانه توسط معلمان
  5. آشنائی مدیران و مسئولان به فناوری اطلاعات در انتخاب و گزینش آنها در سمت های مربوطه
  6. مساعدت 50درصدی  سازمان به مناطقی که بتوانند 50٪ از امکانات کارگاههای IT  را تامین کنند
  7. غالب مدارس دارای  سایت اینترنتی می باشند و اشتراک account خود را به صورت رایگان از سازمان می گیرند .
  8. میزان استفاده از فعالیتهای بخش فناوری اطلاعات در سطح سازمان و ادارات چشمگیر می باشد به صورتی که حتی در راهرو سازمان رایانه قرار داده شده و مراجعین می توانند از آن استفاده نمایند . به عنوان مثال :

3-1-فیش حقوقی کارکنان به صورت on-line  در اختیارشان قرار می گیرد.

3-2-دریافت اطلاعات مالی و اعتباری

3-3-اطلاع از نتایج نقل و انتقال معلمان

3-4-ثبت نام و اعلام نتایج مربوط به آزمونهای غیرحضوری ICDL

3-5-ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی

9..همگون سازی امکانات رایانه ای در سطح استان با استفاده از ضریب نسبت تعداد کارگاه به کل دانش آموزان منطقه

10. به روز کردن تجهیزات و امکانات موجود در بخش فناوری اطلاعات(خرید رایتر جهت کپی کردن و...)

11. نیازسنجی در خصوص کمبودها و کاستی های موجود در بخش فناوری اطلاعات

12. صدور مجوز به مدارس برای جذب متصدی رایانه جهت استفاده بهینه از امکانات موجود

13. ارسال جزوات و کتب کار تمرین در قالب سی دی های آموزشی و نرم افزاری از سوی گروههای آموزشی

14. تفویض اختیار به مدیران جهت خرید و تهیه سی دی های آموزشی و کمک آموزشی

15. استفاده از نرم افزارهای جدید جهت حفاظت کامل از فایلهای سیستمی (برنامه فریز)

16.ارائه فضا domain  به مدارس متقاضی به صورت رایگان از سوی سازمان

17. تشکیل جلسات IT  به صورت ماهانه(غیر از کمیته IT  استان )با حضور دو مدیر دو معاون آموزشی منطقه و تعدادی از کارشناسان سازمان به منظور تدوین برنامه ها و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این بخش.

18. اجرای طرحهای آزمایشی به صورت پایلوت و بررسی و تحلیل نتایج آن و تعمیم آن به کل استان در صورت حصول نتایج مطلوب

در این زمینه اقداماتی به شرح ذیل انجام پذیرفت :

الف-برای دبیران کلاس آموزش تولید محتوای  الکترونیک  گذاشته شده است

ب-  جهت تغییر باورها و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از فناوری جدید دوره های آموزشی توجیهی برگزار گردید.

ج-آموزش های لازم جهت ایجاد مهارت در مسئولین سطوح مختلف

بخش سنجش و ارزشیابی تحصیلی دوره متوسطه :

1.    چگونگی تحویل گواهینامه فارغ التحصیلان : تمامی دختران فارغ التحصیل با مراجعه حضوری به آموزشگاه می توانند گواهینامه خود را دریافت نمایند ولی پسران به سه روش متداول می توانند اقدام نمایند :

الف-با ارائه کارت پایان خدمت نظام وظیفه

ب-با ارائه کارت دانشجویی معتبر

ج-با معرفی دانشگاه مبنی بر اشتغال تحصیل متقاضی

2.       اقدامات اساسی در کمیسیون خاص : از جمله تصمیماتی که در این جلسه گرفته می شود به شرح ذیل می باشد :

الف-کبر سنی دانش آموزان

ب- تاخیر در ثبت نام مدارس روزانه بویژه بزرگسالان

ج-مجوز جهت تعطیلی کلاسهای در ایام امتحانات نوبت اول

د-بیماری خاص دانش آموزان متقاضی ثبت نام در مراکز پیش دانشگاهی روزانه

3.    نحوه انسداد،پلمپ و تائید دفاتر امتحانات : دفاتر امتحانات بر اساس زمان فارغ التحصیلی مدارس (تعدادی در خرداد-شهریور و مابقی در دی ماه )پس از صحافی توسط مدارس جهت انسداد و پلمپ به کارشناسی سنجش تحویل تا در موعد مقرر توسط مسئول امتحانات اقدام لازم صورت گیرد.

4.    پرونده های تحصیلی قدیمی : جهت هماهنگی و ارائه اطلاعات دقیق به ارباب رجوع، طی بخشنامه ای به مدارس تمام اطلاعات لازم بایگانی مدارس از جمله دفاتر امتحانات ؛ آمار؛ پرونده های تحصیلی به این کارشناسی و دیگر کارشناسی های مرتبط ارسال و در تابلو اعلانات این اطلاعات در معرض دید ارباب رجوع قرار می گیرد و ارباب رجوع مطلع می شود که پرونده تحصیلی و سایر مدارکش در چه محلی بایگانی شده است.

بخش گروههای آموزشی :

 گروههای آموزشی با تمهیداتی که در عرصه  کیفی کردن امر آموزش ایجاد نموده است نقش تعیین کننده ای در بروز خلاقیت ها و بالفعل رساندن استعدادهای نهفته ایجاد نموده است که این مهم با انجام اقدامات زیر صورت پذیرفته است :

1.       برگزاری کلاسهای ضمن خدمت در دروس مختلف با مشارکت فعال دبیران و سرگروههای دروس مربوطه

2.       تدوین برنامه منظم و مدون جهت آموزش معلمان و متصدیان آزمایشگاهها با نظارت مستقیم سرگروههای آموزشی استان

3.    برگزاری مسابقات علمی با موضوعات طرح درس تولید محتوای الکترونیکی-نقد کتب درسی روشهای تدریس تحلیل عملکرد آموزشی و... در میان دبیران

4.    سرگروههای آموزشی با حضور مستقیم در مدارس ، بر عملکرد دبیران در مواردی چون طرح درس ارزشیابی مستمر سئوالات امتحانی-روش تدریس-بودجه بندی کتاب و نوع تعامل میان معلم و دانش آموز و...نظارت مستمر و کیفی دارند .

5.      در انجام  امور پژوهش سراها و کارهای تحقیقاتی با دانشجویان واساتید قرارداد منعقد می شود و از پتانسیل آنها به نحو مطلوبی استفاده می شود .

6.         کلاسهای خلاقیت از پایه اول  ابتدائی برای دانش آموزان لحاظ می شود .

7.        برای دبیران منتخب در جشنواره ها با اعتبارات سازمان  کلاسهای آمادگی گذاشته می شود .

8.      آزمون علمی ویژه دبیران در شهرستان / مناطق برگزار می شود وبه دبیران برتر جوایزی داده می‌شود و 2% از شرکت کنندگان به استان معرفی می شوند .

9.        مدارس محروم شناسایی و با کمک دبیران در روزهای جمعه برای آنها کلاسهای تقویتی گذاشته می‌شود.

10.   براي دبیران مسابقات علمی در  5  رشته ( طرح درس ، ساخت وسایل کمک آموزشی جدید ،  تهیه سی دی ، روشهای فعال تدریس و بهترین نقد کتاب )  طراحی وسئوالات برگزیده می شود وتا یک میلیون تومان جوایز در نظر گرفته می شود.

11.  در استان اصفهان در بخش دانش آموزی آزمون علمی برگزار نمی شود اما در بخش معلمان آزمون علمی در دو مرحله در  5  درس   شیمی  ، جغرافیا ، مشاوران ، ریاضی برگزار می شود .

12.    برای دانش آموزان پیش دانشگاهی آزمون 5 مرحه ای برگزار می گردد.

13.   وجود بانک نرم افزاری و ازهمه مهمتر  3  آزمایشگاه مجهز شیمی ، فیزیک و زیست شناسی  در محل تشکیل گروهها مستقر می باشد که  دبیران می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

سئوالات مربوط به عملکرد سازمان :

1.        رابطه میان صف و ستاد

در این بخش اراده مسئولین میل به سیاست عدم تمرکز و توجه به مدیریت مبتنی بر روابط انسانی می باشد .در این فرایند علیرغم محدودیت های قانونی مدیران صف در تعامل مثبت با نهادهای رسمی و غیررسمی جهت حل و فصل امور و ارتقاء سطح بهره وری شاخصهای مربوطه اقدامات چشمگیری را انجام داده یا در دست اقدام دارند.

2.        نحوه ارتباط از طریق بخشنامه :

در بررسی های انجام شده تقریبا حجم مکاتبات همانند استان مازندران زیاد می باشد به طوری که از مهر تا زمان بازدید حدود 1300 مکاتبه با واحد آموزشی انجام پذیرفت.به موازات ارسال پیامهای مکتوب سایتهای ادارات و مدارس نیز فعال شده و تمهیدات لازم جهت ارتباط الکترونیکی فراهم شده است .

3.       نحوه گزینش مدیران :

 در انتخاب مدیران واحدهای آموزشی اصل بر تفویض بوده و مسئولین استانی دخالت چندانی ندارند.

4.       آموزش ضمن خدمت :

بسیار چشمگیر کاربردی و موثر می باشد .بر اساس نیاز سنجی در بخش های مختلف از جمله نیازهای تخصصی و مهارت های حرفه ای افراد در قالب آموزشهای کاربردی با کمک کارشناسی های سطوح مختلف و مسئولین گروهها این آموزشها ارائه می گردد.

 

5.       رابطه تحقیقات با آموزش :

حدود یکسال و اندی اجرای پروژه تحقیقاتی در قالب فعالیتهای کارشناسی تحقیقات متوقف میباشد ولی در فرایند آموزشی و پرورشی از جمله در مرکز علوم و فنون مرکز تحقیقات معلمان -آزمایشگاههای مدارس پژوهشسراها جشنواره خوارزمی و...تحقیقات گسترده و چشمگیری در حال اجراست .

پیشنهادات :

·        بازنگری در نحوه آموزش دبیران و سازماندهی آنها

·        توسعه مدارس خاص (فرهنگ-هیات امنایی لازم التوجه و...)

·        تغییر ساختار و بازنگری وظائف گروههای آموزشی

·        هدفمند نمودن آموزش خانواده (تعیین محتوای آموزشی بر اساس نیاز دانش آموزان و ...)

·        بازنگری در تعامل با محیط (خانواده-دانشگاه مراکز صنعتی وشناسایی و تعریف در نوع تعامل با آنها )

·        سازماندهی مجدد مراکز علمی و تحقیقی با رویکرد پژوهش محوری

·        بازنگری در نحوه ارزشیابی از عملکرد مدارس

·        احیای آزمایشگاه و کارگاه IT و کتابخانه ها (آموزش کتابداران متصدیانو...توسط گروههای آموزشی )

·    کاربردی کردن آموزش ضمن خدمت(   به طوریکه در فرایند این آموزش ضمن ابلاغ سیاستها و توجیه ضوابط و مقررات مدیران به دفاع از برنامه های تدوین شده پرداخته تا ضمن رفع نقص بر غنای آن افزوده شود )

·        تقویت و گسترش سایتهای رایانه ای مدارس

·        رتبه بندی مدارس از لحاظ استانداردهای آموزشی (درونداد-فرایند-عملکرد)

·    برنامه ریزی برای دوره تابستانه بویژه برگزاری کلاسهای تقویت بنیه علمی برای ورودی های سال اول متوسطه وکلاسهای  آمادگی کنکور برای فارغ التحصیلان سال سوم

·        اصلاح فرایند نظارت عملکرد دبیران متوسطه و گروههای آموزشی با توجه به مولفه های بشرح ذیل :

1-طراحی و تدوین طرح درس( روزانه ماهانه-سالانه) ،آشنایی با روشهای تدریس فعال و کاربرد آن، استفاده از آزمایشگاه وکارگاه IT، طراحی سئوال مناسب ، ارائه تکالیف مناسب و کار در منزل ، انجام ارزشیابی تشخیصی تکوینی وسالانه ، داشتن تحلیل عملکرد آموزشی ، داشتن برنامه جهت بهبود عملکرد

2-احیای نقش عوامل مدرسه (مدیر معاون-مشاور دبیر-دفتردار-متصدی سرپرست  و....)

3-سازماندهی و ساماندهی و آموزش متصدیان آزمایشگاه و کارگاهها و سرپرستان مدارس شبانه روزی

4-سازماندهی فعالیتهای پژوهشی در مدارس نمونه دولتی ، شبانه روزی و...

5-آموزش حداقل یک مهارت به دانش آموزان مراکز شبانه روزی و نمونه دولتی

6-سیاست گذاری جهت اعمال نظر مدیران در انتخاب دبیران

7-توسعه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش بر اساس نیازهای استان و شرایط منطقه

8-سیاست گذاری جهت ایجاد انضباط مالی در سطوح مختلف بویژه در مدارس

 

      در پایان از زحمات و مهمان نوازی ریاست محترم سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان جناب آقای براتی –معاون محترم آموزش و پرورش نظری و مهارتی جناب آقای مهندس زائری –رئیس گروه آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی جناب آقای براتی و کارشناس مسئولان و کارشناسان حوزه معاونت - روسا و مدیران ادارات آموزش و پرورش ناحیه 2 و3 اصفهان –نجف آباد  و همچنین جناب آقای خزعلی کارشناس مسئول محترم که مسئولیت هماهنگی و همراهی را در این سفر به عهده داشته تشکر و قدردانی می گردد.

 

 

 

و من ا...التوفیق

نبی اله حق پرست -فروردین 86

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 15 فروردین1386ساعت 10:4  توسط سیف ا...جلالی كارشناس مسئول پيش دانشگاهي  |